Noir Magique II 1992 Gouache 46 x 55cm
Expositie verlengd t/m 10 april.
Expositie en lezing
Eugène Brands (Amsterdam 1913 – 2002) is een van de grondleggers, maar ook de bekendste dissident van de na-oorlogse kunstbeweging CoBrA. Door Karel Appel, Constant en Corneille wordt hij in 1948 uitgenodigd om deel te nemen aan de Experimentele Groep, die al snel internationaliseert en met schilders uit Copenhagen en Brussel CoBrA wordt. De kunstenaars zijn jong, getalenteerd, hebben de Tweede Wereldoorlog doorstaan en kunnen zich niet vinden in de heersende bourgeois-schilderkunst . Hoewel zijn werk formeel aansluit bij het nieuwe schilderen dat CoBrA voorstaat is zijn benadering van de schilderkunst anders. Typerend is zijn bijdrage aan het eerste nummer van Reflex, het tijdschrift van de Experimentele Groep. Waar anderen, zelfbewust en extravert, termen gebruiken als: bevrijding van het bewustzijn, sociale revolutie, Manifest en gemeenschappelijke strijd, schrijft Eugène Brands “(dat er) toch een dakvenster open te stoten is op nieuwe nog ongekende en totaal onvermoede sterrenbeelden”. Het laat zien waar dan al zijn persoonlijke inspiraties liggen: zijn fascinatie voor de mysteries die in het heelal verborgen liggen, aanvankelijk zich uitend door als kleine jongen letterlijk uit het dakraam te kijken; later door contact te zoeken met de kosmos, luisterend naar elpees met Afrikaans tromgeroffel of het rituele gezang van pygmeeënvrouwen. Voor het luide groeps-protest van CoBrA is Eugène Brands teveel individualist, te bescheiden en te aardig. Na een tumultueuze dichtersavond in het Stedelijk Museum besluit hij, samen met vijf kompanen te breken met CoBrA. Aanleiding is het opstootje, de echte reden echter zoals Brands het formuleerde dat Appel, Constant en Corneille het drie-koppige hoofd van de slang vormden en de rest de staart, een rolverdeling waarin zij zich begrijpelijk niet wilden voegen. Hoewel zijn journey met CoBrA maar enkele jaren duurde, bereidde het hem voor om in de eenzaamheid van zijn ateliers in Frankrijk en Nederland verder te werken aan een van de meest eigenzinnige, maar vooral ook mooiste oeuvres van de Nederlandse schilderkunst. Zijn zachte, wolkig geschilderde vormen en kleuren, die hij associatief samenvoegt tot abstracte compositions magiques zijn poëtische getuigenissen van verstilde schoonheid uit een onbekend ver heelal. Dat is de poëtische wereld van Eugène Brands. Hij is, zo zegt hij, geen zender maar een antenne, of meer een wichelroedeloper, die het penseel niet krampachtig vasthoudt, maar los op zijn hand legt en over het land loopt in afwachting of hij bij de bron komt. “Op die manier kom je ergens. Dat is mijn bedoeling van het schilderen”. Wij zijn oprecht verheugd dat wij uit de volledige collectie van de familie een persoonlijke selectie mochten maken en zijn hen daar zeer erkentelijk voor.Op zondag 13 maart om 15 uur zal Eugénie Brands, dochter van de kunstenaar, namens de Stichting Eugène Brands, een inleiding bij deze bijzondere tentoonstelling geven.
Paloma García en Peter Post
Tentoonstelling
De tentoonstelling omvat gouaches uit de periode 1966 – 1998. ‘Eugène Brands | Compositions magiques’ is van 13 februari t/m 10 april te zien in Galerie Post + García. Bekijk hier alvast een selectie kunstwerken uit de expositie Eugène Brands.
Open
Open: donderdag, vrijdag en zaterdag 12 – 17 u, zondag 13 – 17 u.
Tijdens TEFAF van 11 t/m 20 maart zijn Galerie Post + García, Post + García Espacio. en Kunstuitleen Maastricht dagelijks open van 11 – 18 u.
Blader hier door de brochure die wij bij deze expositie maakten.
Fond Jaune 1992 Gouache 43,5 x 53cm
Zonder Titel jaren '70 Gouache 50 x 32cm
Noir dominant 1982 gouache 29,5 x 35,5cm
Gouache 22-vi-1966 1966 gouache 41,5 x 72cm